Vagusnerven är kroppens största nerv och utgår från den förlängda märgen i hjärnstammen. Den består av ca 80 000 nervtrådar som till ca 80 % arbetar med att samla in data för att styra processerna i kroppen. Forskning har visat att hjärnans signaler har en påverkan på immunsystemet. Stimulering av vagusnerven kan påverka inflammatoriska processer i positiv riktning.

Vagusnerven har en egen puls som ska vara stark när vi mår bra och kan påverkas med viljekraft genom hur vi andas. Du kan genom detta påverka kroppens stresspåslag via djupandning som lugnar hjärtrytmen.

Medveten djupandning påverkar alltså vagusnerven till att öka sin puls och framkalla ett bättre välmående. Medicinsk Yoga använder just detta genom att stimulera vagusnerven.

Gör såhär

Ligg på golvet på en matta. Andas in långsamt genom näsan så långt du kan, så att diafragman lyfter sig. När du inte kan få in mer luft så andas in lite till, det får alltid plats pyttelite luft till. Räkna till fem. Håll andan och räkna till fem. Andas ut genom munnen och räkna till fem. När du släppt ut all luft så släpp ut lite till. När du gör detta regelbundet så kommer du att kunna räkna till mer. Målet är att göra en in- och utandning per minut. Alltså inandning genom att räkna till trettio och utandning, räkna till trettio.

Även kallbad stimulerar vagusnerven men du måste först vänja kroppen gradvis vid den kalla temperaturen. Spara vinterbad tills din kropp kan acceptera den kraftiga temperaturskillnaden.

Matsmältningen stimuleras till stor del av vagusnerven. Vid stress prioriteras inte matsmältningen utan blodet forslas till musklerna istället, vilket påverkar matsmältningen negativt. För att hjärnan via vagusnerven ska kunna ”prata” med tarmen som styr hela processen, behövs alltså en god tarmhälsa. Olika sätt att påverka tarmhälsan är att inta probiotika, intermittent fasta och eliminering av inflammatoriska livsmedel.

Stimulera vagusnerven

  • Pulsstimulering – via ett pulserande massagehandag
  • Sång – vilket stimulerar nervtrådar som leder till vagusnerven
  • Motion – vilket stimulerar djupandning
  • Alla Yogaformer
  • Gurgling – stimuleras som vid sång
  • Kalldusch – minst en minut (men inte iskallt med en gång innan du vant dig)
  • Djupandning – medicinsk Yoga
  • Kraniosakral behandling
  • Massage / Lymfmassage
  • Akupunktur
  • Reiki Healing med fokus på hjärnan
  • Läk din tarm genom antiinflammatorisk kost
error: Content is protected !!